Regulamin Klubu EKOS
Regulamin Klubu Publicystów Ochrony Środowiska EKOS
przy Zarządzie Głównym Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich
uchwalony przez Walne Zebranie w dniu 19 marca 2003 r.
Rozdział I. Nazwa i siedziba
- Klub nosi nazwę: Klub Publicystów Ochrony Środowiska „EKOS” przy Zarządzie Głównym Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich.
- Siedzibą Klubu jest Warszawa.
- Klub działa przy Zarządzie Głównym Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich i swoją działalnością obejmuje obszar całego kraju.
Rozdział II. Zadania
Podstawowymi zadaniami Klubu jest:
- Działalność na rzecz ekorozwoju Polski.
- Krzewienie świadomości ekologicznej i działalność na rzecz edukacji ekologicznej społeczeństwa.
- Popularyzacja wiedzy o środowisku przyrodniczym, szczególnie wśród polityków, władz administracyjnych i samorządowych, przedstawicieli zakładów przemysłowych, producentów rolnych, młodzieży szkolnej oraz studentów.
- Podnoszenie kwalifikacji zawodowych dziennikarzy i przedstawicieli innych środowisk twórczych w dziedzinach ekologicznych.
- Współpraca z instytucjami, których zadaniem jest ochrona środowiska przyrodniczego w Polsce.
- Prowadzenie innej działalności zleconej Klubowi przez ZG SDP w porozumieniu i po uzgodnieniach z Zarządem Klubu.
Rozdział III. Zasady i formy działania
- Klub działa autonomicznie, według opracowanych przez siebie form.
- Klub realizuje cele programowe poprzez:
- Organizowanie spotkań informacyjnych i szkoleniowych;
- Organizowanie sesji wyjazdowych służących wymianie myśli, poglądów i doświadczeń między dziennikarzami i instytucjami odpowiedzialnymi za ochronę i kształtowanie środowiska, szczególnie w te rejony Polski, gdzie konflikty ekologiczne mają wyjątkowe wymiary i tam, gdzie rozwój gospodarczy regionu współgra z prawami przyrody;
- Współorganizowanie konkursów dziennikarskich i publicystycznych
- Organizowanie wspólnych sesji krajowych i zagranicznych z kolegami-dziennikarzami innych krajów.
Rozdział IV. Członkowie Klubu, ich prawa i obowiązki
- Klub ma charakter otwarty i mogą do niego należeć dziennikarze oraz przedstawiciele różnych środowisk twórczych niezależnie od ich przynależności do innych organizacji twórczych, społecznych, zawodowych czy politycznych.
- O przyjęciu do Klubu decyduje jego Zarząd po rozpatrzeniu pisemnego wniosku osoby zainteresowanej. Zarząd ma obowiązek rozpatrzyć wniosek na najbliższym zebraniu po złożeniu wniosku. Kandydat ma prawo do uczestniczenia w tej części posiedzenia Zarządu, która dotyczy jego sprawy. Kandydat ma prawo do odwołania się od decyzji Zarządu do Walnego Zebrania. Do czasu rozpatrzenia odwołania kandydat nie jest członkiem Klubu.
- Zarząd Klubu powinien propagować działalność EKOS-u wśród dziennikarzy prasy, radia, telewizji i innych mediów, oraz przedstawicieli innych środowisk twórczych mających istotny wpływ na świadomość społeczną.
- Działalność Klubu opiera się na społecznej pracy jego członków.
- Członkostwo Klubu ustaje w przypadku:
- Wystąpienia członka z Klubu
- Skreślenia z listy członków Klubu na podstawie decyzji Zarządu w przypadku:
- Rażącego naruszenia etyki dziennikarskiej,
- Niepłacenia składek członkowskich
- Osobie skreślonej z listy członków Klubu przysługuje prawo odwołania się od uchwały Zarządu do najbliższego Walnego Zebrania Klubu. Do chwili podjęcia ostatecznej decyzji przez Walne Zebranie członkostwo Klubu osoby odwołującej się zostaje zawieszone i osoba taka nie może uczestniczyć w pracach Klubu.
- Członek Klubu ma prawo do uczestniczenia we wszystkich formach działalności Klubu;
- Członek Klubu może wybierać i być wybieranym do władz Klubu, zatwierdzać regulamin jego działalności i dokonywać oceny działalności Zarządu Klubu.
- Członek Klubu ma obowiązek dbać o dobre imię Klubu;
- Członek Klubu ma obowiązek regularnie opłacać składki członkowskie. Zarząd Klubu w uzasadnionych przypadkach ma prawo zwolnić na czas określony lub nieokreślony członka Klubu z tego obowiązku.
- Członek Klubu ma obowiązek wykorzystywać w pracy zawodowej wiedzę i informacje pozyskane dzięki uczestniczeniu w pracach Klubu.
Rozdział V. Władze Klubu
- Władzami Klubu są:
- Walne Zebranie
- Zarząd Klubu
- Walne Zebranie:
- Jest najwyższą władzą Klubu;
- Uchwala regulamin, wytyczne, roczne programy działalności Klubu;
- Zatwierdza sprawozdania Zarządu Klubu;
- Rozpatruje odwołania od decyzji Zarządu Klubu;
- Podejmuje decyzje w sprawie absolutorium ustępującemu Zarządowi Klubu
- Wybiera w głosowaniu władze Klubu.
- Walne Zebranie jest prawomocne przy udziale:
- W pierwszym terminie – przynajmniej połowy członków Klubu;
- W drugim terminie – przy obecności każdej liczby przybyłych członków Klubu.
- Uchwały Walnego Zebrania wymagają zwykłej większości głosów z wyjątkiem zmian w regulaminie wymagających kwalifikowanej większości 2/3 głosów
- Walne Zebranie zwoływane jest przez Zarząd Klubu raz na cztery lata z upływem kadencji.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie może być zwołane na żądanie 1/3 członków Klubu.
- Jeżeli w roku kalendarzowym nie odbyło się ani jedno Zebranie Zarządu, wówczas dowolny członek Zarządu sam lub w porozumieniu z innymi jego członkami ma obowiązek zwołać Nadzwyczajne Walne Zebranie w terminie do 31 marca roku następnego po ustaniu aktywności Zarządu.
- Zarząd Klubu:
- Zarząd Klubu kieruje bieżącą jego działalnością pomiędzy Walnymi Zebraniami;
- Zarząd Klubu składa się z 5-9 osób wybranych na ogólnych zasadach statutowych i wybiera spośród siebie prezesa, 1-2 wiceprezesów, sekretarza oraz skarbnika;
- Pracami Zarządu kieruje prezes a w przypadku, gdy nie jest to możliwe wiceprezes, a gdy jest ich więcej – wiceprezes wskazany przez Zarząd.
- Sekretarz sprawuje opiekę nad dokumentami Klubu oraz sporządza sprawozdania z posiedzeń Zarządu. W przypadku, gdy sprawowanie obowiązków przez sekretarza nie jest możliwe, osobę pełniącą obowiązki sekretarza wyznacza prezes Klubu spośród członków Zarządu.
- Skarbnik sprawuje pieczą nad finansami Klubu. W przypadku, gdy nie jest to możliwe, osobę pełniącą obowiązki skarbnika wyznacza prezes Klubu spośród członków Zarządu.
- W wypadku ustąpienia członka Zarządu Klubu, Zarząd Klubu może dokooptować na jego miejsce innego członka Klubu, jednak liczba dokooptowanych osób nie może przekroczyć połowy nowego składu Zarządu;
- Zebrania Zarządu Klubu zwołuje prezes nie rzadziej niż dwa razy w roku. Jeżeli z jakichkolwiek przyczyn prezes nie może zwołać posiedzenia zarządu a jest to niezbędne do sprawnego funkcjonowania Klubu, zebranie Zarządu może zwołać jeden z wiceprezesów. Zebranie Zarządu Klubu może zwołać też trzech dowolnych członków Zarządu;
- Zebranie Zarządu Klubu jest prawomocne, jeżeli w jego spotkaniu bierze udział więcej niż połowa jego członków.
- Decyzje w Zarządzie przyjmowane są zwykłą większością głosów. W przypadku równego podziału głosów decyduje głos prezesa lub osoby go zastępującej.
- Kadencja Zarządu Klubu ustaje każdorazowo w momencie rozpoczęcia Walnego Zebrania Klubu.
Rozdział VI. Fundusze Klubu
- Klub, jako organizacja działająca przy ZG SDP, korzysta z osobowości prawnej Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich.
- Fundusze Klubu powstają ze składek członkowskich oraz darowizn, dotacji oraz innych źródeł. Środki te gromadzone są na subkoncie SDP w celu finansowania działalności Klubu i mogą być wydatkowane jedynie w zgodzie z obowiązującymi przepisami.
Rozdział VII. Kontrola
Kontrolę nad działalnością Klubu sprawują statutowe władze Klubu.